Haberler
KİRA SÖZLEŞMELERİNDEKİ KEFALETE DİKKAT.. KEFALET ŞARTI DEĞİŞTİ.. - 16.5.2015

'KEFİLLİK ŞARTI DEĞİŞTİ, BİLEN YOK; KİRA SÖZLEŞMELERİ GEÇERSİZ!'

Doç. Dr. Serkan Ayan, Türk Borçlar Kanunu’nun getirdiği yeniliklerden birine dikkat çekti Ve kefillik şartlarının değiştiğini, ancak uygulamada pek bilinmediğini, eskisi gibi düzenlenen sözleşmelerin hukuken geçersiz olduğunu dile getirdi. Doç. Dr. Ayan, şunları söyledi: “YENİ TÜRK BORÇLAR KANUNU’NUN 583’ÜNCÜ VE 584’ÜNCÜ MADDELERİ, KİRA SÖZLEŞMELERİNDE KEFALETE İLİŞKİN EL YAZISI VE EŞ İZNİNİ GETİRDİ. ESKİ KANUNDA DA LİMİT BELİRTME ZORUNLULUĞU VARDI AMA, YENİ YASADA KEFİLİN EL YAZISIYLA YAZMASI ŞART KOŞULDU.

BÖYLECE YENİ GETİRİLEN DEĞİŞİKLİK SONUCU; “KEFİLİ VE AİLE BİRLİĞİNİ KORUMAK, KEFALET MİKTARININ SONRADAN DEĞİŞTİRİLMESİNİN ÖNÜNE GEÇMEK” AMAÇLANDI.

BUNA GÖRE; KİRA SÖZLEŞMESİNDE KEFİLİN, KEFALET VERDİĞİ MİKTARI VE TARİHİ EL YAZISIYLA YAZIP İMZALAMASI GEREKİYOR. AYNI ŞEKİLDE KEFİL GERÇEK KİŞİ İSE VE EVLİYSE, EŞİNİN İZİN VERDİĞİNE DAİR YAZILI BEYANI DA ŞART.. ANCAK BU YENİ DÜZENLEME TEMMUZ 2012’DEN BU YANA YÜRÜRLÜKTE OLMASINA RAĞMEN, MAALESEF KAMUOYUNDA YETERİNCE BİLİNMİYOR.

HALEN UYGULAMADA GENELLİKLE,  YA MATBU SÖZLEŞMELER KULLANILIYOR, YA DA BİLGİSAYARDAN ÇIKARILMIŞ SÖZLEŞMELER İMZALANIYOR. KEFİLİN SORUMLULUK LİMİTİNİ VE TARİHİ EL YAZISIYLA YAZIP İMZALAMADIĞI, EŞİNİN DE İZNİNİN YAZILI OLARAK BULUNMADIĞI ESKİ TİP BU TARZ SÖZLEŞMELERDE “KEFALET ŞEKLE AYKIRILIK NEDENİYLE GEÇERSİZ” OLUYOR.. KEFİLİN HİÇBİR HUKUKİ SORUMLULUĞU BULUNMUYOR.

Doç. Dr. Ayan, bu ayrıntıyı gözden kaçıran ev sahiplerinin zor durumda kalabileceğini, böyle sözleşmelerin mutlaka yenilenmesi gerektiğini sözlerine ekledi.